Na originálních pneu a duších od společnosti CTS jsem ujel cca 450 km křížem krážem Prahou a středními Čechy. Po druhém píchnutí jsem se rozhodl osadit koloběžku celogumovými pneu. Nutno podotknout, že na trhu existuje celá řada celogumových pneu a tato moje zkušenost je s pneu, které se svým tvarem maximálně podobá plně dofouknuté originální pneumatice od výše zmíněné společnosti CTS a je děrovaná z důvodu odfiltrování menších nerovností, viz obrázek 1. S nejlepším dojmem, že nemůžu píchnout jsem vyjel na pravidelnou cestu do práce, kterou dobře znám a po které jezdím prakticky denně tak a zpět.
První kilometr jedu po nové asfaltové cestě, takže jsem zkoušel přilnavost a reakci při zatáčkách. Poté sjíždím na cyklostezku a vjíždím na volnou plochu mezi paneláky, zpět na silnici, kruhový objezd a jsem tam. Střídám tedy dobrý povrch, snížené výjezdy na cyklostezku, dlažební kostky a horší typ asfaltového povrchu.
Jelikož koloběžka nemá aktivní odpružení, musíte se spolehnout na to pasivní jako jsou právě gumy, vaše ruce nebo dobrá vložka do bot :). Na dobrém asfaltovém povrchu působila koloběžka asi nejlépe ze všech zmíněných povrchů. Při zatáčkách drží stopu stejně jako s dušovými pneumatikami a rozdíl v jízdě na rovince je akorát ten, že se přes kola přenáší více vibrací. Tím pádem se snažím držet řídítka o něco pevněji a do nohou proniká lehké šimrání (vyřešeno lepšími botami).
Největší rozdíl tak padá na přejezdy nerovností jako jsou vjezdy na chodník, dlažební kostky, díry apod.. zatímco pneumatika s duší dokáže náraz do určité míry pohltit tím, že se promáčkne a tím vstřebá část kinetické energie, celogumová pneumatika (ačkoliv má díry) tak nedokáže vstřebat prakticky žádnou energii z nárazu a z pravidla se ozve tupá rána. Chvilku si myslíte, že je to prasknutí ve vašem křížovém obratli, záhy zjistíte, že sice stojíte, ale asi jste se ukousli část jazyka (berte s nadsázkou).
První dojmy tak nebyly zrovna nejlepší, ale vše je o zvyku a předvídavosti. Nenajedu na ten chodník v plné rychlosti, ale zpomalím si… až uvidím příčnou nerovnost tak se jí vyhnu nebo přejedu pomalu a radši budu počítat s tím, že může nastat krizová situace… vezmu si chránič zubů (no to už by stačilo)… 🙂
Po cca 14 dnech jsem si na tolik zvyknul, že jsem se nebál vzít koloběžku na polní cestu, kde se projeví hlavní výhoda a to, že nepíchnete! Pokud budete počítat s jistými omezeními v odpružení, pak se dá zažít na celogumách více srandy.
Za mě doporučení neexistuje. Pro a proti jsem vám sepsal v závěru článku – s jistotou mohu říct jen to, že “kostitřas” je to jen do doby, kdy se naučíte předvídat situace. Obecně tedy mohu říct, že první 2 píchnutí jsem se učil s koloběžkou jezdit a teď už to umím na tolik, že můžu mít celogumy bez problémů.
V budoucnu zkusím namontovat přední i zadní odpružení, čímž by se mohl problém vyřešit.
Pneumatika a duše
+ lepší pružnost
+ větší komfort
+ ušetříte na chrániči zubů 🙂
– můžete píchnout
– defekt na místě neopravíte
– kontrola tlaku v pneu
– životnost vzorku
Bezdušová pneu
+ nikde vás nenechá